!-- nuffnang -->

Thursday, October 1, 2020

Pengalaman saya beli rumah second hand



Actually bukan 2nd hand but i'm the third owner......


Memang mencabar sangat bila nak beli rumah ni...kalo x beli dari sekarang bila lagi, nak tunggu dah bongkok baru nak habis bayar loan rumah...ishhh banyak kemungkinan....

Saya beli rumah ni pada tahun 2011...dah lama dah..tapi bila terkenang balik pengalaman tu, terasa nak buat manuskrip...ehhh..kalo dari segi teori dah salah tu...

Perasaan nak beli rumah tu datang tiba-tiba...tanpa perancangan...husband pun ikut jer...lagi senang nak proceed...

Perkara pertama yang we all buat cari rumah....dalam sepuluh rumah jugak kami g survey...petang balik keje jer g jalan ronda cari rumah...sebelum melawat kawasan...hehehe...kitaorang google dulu...segala laman web tentang property saya jengah...paling senang dalam mudah.com...

Saya nekad nak rumah semi-D,walaupun ntah baper la bayaran bulanannya nanti...huhuhu...kalo dua tingkat husband x nak..dia kata dah tua nanti susah nak memanjat tangga...alah muda ni pun dah ngadu macam2 belum tua lagi...hehehe...

Kalo beli rumah baru, belum tentu dapat rumah yang besar dan murah ckit jer...rumah baru confirm jauh...mana ada yang dekat ngan semua fasiliti...luas tanah confirm ciput...hahaha...keputusannya cari rumah 2nd hand...

dah dapat rumah, tapi deal ngan broker..harga x reti2 nak kurang..padahal market value rendah jer...husband suka rumah tu..sebab dekat dengan tempat keje dia...saja jauh ckit...haaa dah jumpa rumah yang kita rasa sesuai jangan lupa check value kkk...minta geran tanah dekat owner...telepon jer valuer....diorang akan beritahu berapa market value rumah...jgn tanya broker...confirm diorang pun nak untung....

Di pendekkan cerita sudah penat bermain dengan broker, dengan owner rumah...saya terjumpa satu rumah yang paling dekat dengan tempat kerja n segala fasiliti...dalam mudah.com...g tengok rumah pun sorang2...sebab husband keje...rasa dah sesuai rumah ni...besar...harga pun ok...

Part nak masuk loan pulak...alahai...tang ni memang payah..penat kejar orang bank..bila nak approve loan...susahnya...ada 5-6 bank jugak saya antar proposal..mostly payah nak approve..my husband guarantor    bapak dia..so payah sikit...gaji both of us pun dapat cash...kalo gaji in cash tu..please la, dapat gaji terus bank in...nak pakai cepat pun duit tu..bank in dulu...nak buat loan rumah bank check everything from A-Z our financial history...huuuh..but after they approve rasa puas...nak menjerit jer...IT'S MINE...hahaha...alhamdulillah dah setahun pun kami duduk rumah baru..rasa tenang jer...ada lagi part yang saya x masukkan dalam entry ni...nnti ada masa saya update...if nak beli rumah tolong tanya dekat orang yang berpengalaman ek...

Untuk loan bank saya hanya dapat 80%...another 20% by your own...oleh kerana x der simpanan yang banyak terpaksa buat pinjaman pihak ke-3...20% tu kena bayar direct to owner..sebelum bayar baki 20% tu direct owner....sila semak perkara yang saya nyatakan dibawah

Rumah second hand ni selalunya dah ada kemudahan fasiliti, jadi sebelum langsaikan bayaran dengan owner lama jagan lupa check bil terkini TNB, water bill, cukai pintu, cukai tanah (rasanya ni x lar kot) and Indah Water (macam kes saya owner lama kata x payah tukar nama, dia kata banyak duit nak pakai masuk rumah, so kami iakan ajer, tapi jgn pulak buat x reti bayar bil tu sebab bukan nama kita). Kadang2 bil - bil ni ada tunggakan. Mcm saya owner rumah lama x bayar bil Indah water sampai RM500++...banyak jugak tu. So bincang dengan dengan owner lama tolak duit 20% tu...kalo x berhati2 nnt kita nak minta dia bayar semula bil tu confirm susah nak dapat.

No comments:

Post a Comment